Waarom kopen consumenten biologisch?

Waarom kopen consumenten biologisch?

Omdat VLAM graag de vinger aan de pols houdt, stelt het regelmatig vragen aan consumenten over hun koopgedrag, onder andere over de aankoop van biologische producten. Zo peilde een recente enquête naar motivaties om bio te kopen.

 

 

 

Milieu, gezondheid en diervriendelijkheid

“De resultaten liggen in de lijn van de verwachtingen”, vertelt Marina Sablon, die de sectorgroep Bio van VLAM opvolgt. Mensen kiezen vooral voor bioproducten omdat ze verwachten dat die milieuvriendelijker geproduceerd worden. Zij zeggen ook dat bioproducten gezond zijn en dat ze iets authentieks hebben. Ook de hogere graad van dierenwelzijn die nagestreefd wordt en het steeds grotere aanbod stimuleert om meer bioproducten te consumeren.

Enkele uitspraken van consumenten tijdens het onderzoek geven dit duidelijk aan: “Ik koop nu meer bio dan vroeger. Ik hou van de authentieke smaak en vind het beter voor mijn gezondheid.” Of nog: “Bio staat voor mij voor een echt natuurlijke productie en respect voor het evenwicht in de natuur, maar ook een natuurlijke teelt zonder pesticiden, chemische producten en een geforceerd groeiproces.”

Ook in bio trend naar lokaal

Bio scoort ook beter als het ‘nabij’ is. Daarom doet de korte keten het zo goed, maar is er ook belangstelling vanuit de ‘lange’ keten voor producten van bij ons. De consumenten vertelden aan VLAM dat ze de betere smaak van de lokale producten waarderen. De korte keten stimuleert de consument. Zo zegt iemand: “Ik heb het laatste jaar meer bio gekocht doordat in mijn gemeente een boerenmarkt gestart is”

En het prijskaartje?

Het feit dat ze duurder zijn, wordt nog steeds aangehaald als een rem om bioproducten te kopen, maar anderzijds zetten steeds meer mensen de stap naar bio. De prijs van bioproducten wordt blijkbaar steeds minder belangrijk. Ze moeten vooral bereikbaar zijn voor alle consumenten. Dat blijkt ook uit het feit dat 36% van de consumenten in het onderzoek aangeeft plannen te hebben om meer bio te kopen. Liefst van bij de lokale, vertrouwde bioboer.

Alpaca’s redden kippen

Kippen die de kans krijgen om buiten te lopen, zoals de biologische en scharrelkippen met vrije uitloop, worden wel eens aangevallen door roofvogels of vossen. Uit een Spaans onderzoek kwam in dat kader een onverwacht denkspoor. Het blijkt namelijk dat alpaca’s niet alleen interessante wol leveren, maar ook helpen om de uitloop van kippen vrij te houden van indringers zoals roofvogels. Blijkbaar kunnen alpaca’s in vrede samenleven met kippen, maar beschermen ze hun territorium tegen al te agressieve indringers zoals roofvogels. Als bijkomend pluspunt kunnen ze de vegetatie mee onderhouden. Wil je permanent alpaca’s in de uitloop, moet je ze wel houden volgens de bioregels.

Marktkansen voor biologisch pitfruit?

Volgens Sander De Proost van BelOrta zijn er kansen voor pitfruit: “Bij hardfruit voor de versmarkt is er vooral vraag naar rassen die het aanbod van Belgisch biofruit op het einde van het seizoen verlengen, want tegen april is ons biologisch hardfruit uitverkocht.” Ook de export van biologische conference kan nog verder uitgebouwd worden. Bovendien is er vraag naar een biologische versie van enkele nieuwere rassen en clubrassen, zoals een bio-Kanzi. Karel Belmans van BFV bevestigt dat: “De verkoop van biologische appels in Belgische supermarkten zit in de lift. We zien daar een jaarlijkse omzetstijging. Er is vooral vraag naar vroege zomerappels en een goede bewaarappel, zoals Natyra.” Anders dan voor appels ziet BFV voor Belgische bioperen veel exportmogelijkheden, vooral naar Scandinavië, Duitsland, Frankrijk en Spanje. Beide veilingen benadrukken wel ten stelligste dat het areaal geleidelijk en planmatig moet groeien. Belmans: “Om een ongecontroleerde uitbreiding en bijgevolg schokken op de markt te vermijden, is een gestuurde groei nodig, in overleg met de afnemers.”