GfK cijfers werpen licht op (bio-)consumptie
GfK cijfers werpen licht op (bio-)consumptie
De hoge inflatie en de huidige koopkrachtdaling brengen een aantal tendensen met zich mee op vlak van het aankoopgedrag van de consument voor voeding. In het algemeen zien we dat ze minder grote volumes aankopen per winkelbezoek, waardoor ook de totale bestedingen dalen. De hard discount (Aldi, Lidl, enz.) weet een deeltje van de klanten van de klassieke supermarkten naar zich toe te trekken. Ook de e-commerce wint aan populariteit, al is het aandeel verse voeding daarbij toch eerder beperkt.
Stagnatie in verkoop bioproducten
Voor het eerst zien we geen groei meer in het totale aankoopvolume van biologische producten. De daling in volume in België bedraagt -3,5%, in Vlaanderen is dat -1,3%. Al blijft het aandeel van verse bio voeding wel nog stijgen met 3,6%. De groei in die categorie zit opvallend genoeg vooral bij de dierlijke producten, terwijl plantaardige producten en zuivel iets afnemen. Rundsvlees en gemengde vleeswaren zijn de sterkste stijgers binnen die dierlijke producten. In totale omzetcijfers blijven fruit, groenten en zuivel wel de populairste productgroepen. In Wallonië + Brussel besteden de gezinnen gemiddeld 2x zoveel aan bioproducten dan in Vlaanderen. De grootste bio kopers zijn gepensioneerden met een hoger inkomen en huishoudens met kinderen met een hoger inkomen. 20% van de bio consumenten zorgen voor 80% van de omzet.
Als we de cijfers over een langere periode bekijken zien we dat de bioconsumptie toch sterk gegroeid is met 50% in amper 5 jaar tijd. We gaan ervan uit dat de huidige stagnatie van tijdelijke aard is, al weten we niet hoe lang dit zal duren en beseffen we dat de biosector nu een moeilijkere periode zal moeten doorstaan. Het zal veel van onze ondernemers vergen om de huidige uitdagingen te doen keren in kansen.
Bron: GfK Belgium in opdracht van VLAM