Bio scoort goed in coronatijden
Bio scoort goed in coronatijden
De coronacrisis heeft een impact op wat we kopen en eten. Er is meer aandacht voor gezonde voeding, versproducten zoals groenten, fruit, vlees en aardappelen zitten in de lift en de Belg kiest vaker voor bio. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).
In 2019 bedroegen de totale biobestedingen in Vlaanderen zo’n 305 miljoen euro, tegenover 779 miljoen euro voor gans België. De voorbije tien jaar groeiden de biobestedingen in België gemiddeld met 11 procent per jaar (of met 98% tussen 2009 en 2019). Deze grote groei van de biobestedingen staat in schril contrast met de beperkte groei van de totale voedingsbestedingen (+0,8% gemiddelde de voorbije 10 jaar). De stijging bij bio is te danken aan meer kopers die de weg naar bio vonden en een hogere aankoopfrequentie.
Het globale aandeel van bioproducten in België stijgt uit boven de 3 procent. Dit bio-aandeel verschilt wel sterk van product tot product. De vleesvervangers hebben het grootste bio-aandeel (20%), gevolgd door eieren (9%) en groenten (6%). Vleeswaren bengelen achteraan met het laagste bio-aandeel (minder dan 1%). Het aantal bioreferenties stijgt jaarlijks en bedroeg vorig jaar 14.000. Dit hoge aantal referenties wijst op een verbreding van het biopallet. Tegenwoordig is voor bijna elk product wel een biovariant in de winkelrekken te vinden.
Niet alleen de coronapandemie doet consumenten meer naar bio grijpen. Uit eerdere bevraging blijkt dat Vlamingen, als gevolg van de opwarming van de aarde, op middellange termijn eerder gaan kiezen voor ecologisch verantwoorde producten (zoals bio en lokale producten) en voor milieuvriendelijke verpakking (minder plastic). Daarnaast wordt er ook gestreefd naar minder verspilling.
In absolute cijfers zijn de welgestelde gezinnen met kinderen en de welgestelde gepensioneerden de belangrijkste groep biokopers. De gezinnen met kinderen met een beperkt inkomen hebben het laagste bio-aandeel (1,6%). Deze bevolkingsgroep heeft zijn bio-aandeel wel verdubbeld sinds 2010. De introductie en de uitbouw van heel wat biocategorieën bij de harddiscounters liggen hiervan aan de basis.
De klassieke grote supermarkt is het kanaal waar het meeste bio gekocht wordt (39% marktaandeel). De hoevewinkel en de boerenmarkt zijn na de gespecialiseerde biowinkels de verkoopplaatsen met het hoogste bio-aandeel. Een kwart van de producten dat er verkocht wordt is van biologische kwaliteit tegenover de klassieke supermarkt, waar 3 procent van het assortiment bio is. Bij de harddiscounter vinden we relatief het minste biologische producten terug. Slechts 1,5 procent is hier van biokwaliteit. De buurtsupermarkt is het derde belangrijkste kanaal voor biovoeding en wint in 2020 terrein.
Bron: VILT